Spółka Łódzkie Inwestycje – po trasie przez Nowe Centrum Łodzi – ogłasza kolejny przetarg na dużą inwestycję dla komunikacji miejskiej. Tym razem chodzi o przebudowę trasy tramwajowej w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego na Teofilowie. Nie wiadomo czemu ograniczony został zakres prac dla węzła Łódź Żabieniec.
Zgodnie z nieco zmodyfikowanym
harmonogramem ogłoszony został przetarg (formuła "Projektuj i buduj") na przebudowę trasy tramwajowej w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego na Teofilowie. To bardzo wyczekiwana inwestycja w zachodniej części Łodzi, która pozwoli na wjazd najnowszych niskopodłogowych wagonów.
W tym miejscu warto też przypomnieć, że wszystko zaczęło się w 2023 roku, kiedy to odbywał się cykl spotkań z mieszkańcami pod hasłem "Wielkie konsultacje tramwajowe". Wiceprezydent Adam Pustelnik wraz z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi i Miejską Pracownią Urbanistyczną przedstawiali ogólne zarysy wielu przyszłych inwestycji dla komunikacji miejskiej:
Warszawskiej, Rzgowskiej czy
Zielonej.
Tramwaje w Łodzi. Ponad 2 km nowych torów na Teofilowie Modernizacja trasy tramwajowej w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego, została podzielona na dwa zadania:
- Zadanie 1: Modernizacja sieci tramwajowej w ul. Aleksandrowskiej od ul. Szczecińskiej (bez skrzyżowania) do ul. Bielicowej (ze skrzyżowaniem),
- Zadanie 2: Budowa multimodalnego węzła Łódź Żabieniec w obrębie wiaduktu nad linią kolejową nr 15 i ul. Limanowskiego od wiaduktu do ul. Woronicza.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja skrzyżowania Aleksandrowska - Kaczeńcowa
Zgodnie z dotychczasowymi założeniami w ramach inwestycji przebudowana zostanie krańcówka Teofilów przy ul. Szczecińskiej. Przede wszystkim zostanie zmieniony kierunek ruchu – w miejscu dotychczasowego wyjazdu tramwaje będą wjeżdżać na jej teren. Znajdą się tam trzy tory postojowe, nowy budynek socjalny oraz miejsce z przeznaczeniem na parking rowerowy. Nie będzie natomiast możliwości wsiadania już na samej krańcówce, bo peron odjazdowy znajdzie się bezpośrednio na ul. Aleksandrowskiej – na wysokości numeru 128.
Przy ul. Rydzowej przystanek tramwajowy w stronę krańcówki zostanie przeniesiony naprzeciwko tego w stronę centrum. Przy ul. Kaczeńcowej zmieniona zostanie lokalizacja przystanku autobusowego w stronę ul. Rojnej – peron znajdzie się bliżej skrzyżowania. Wyznaczony ma być także dedykowany lewoskręt dla autobusów ze wschodu (z Aleksandrowskiej) na południe (w Kaczeńcową), co może oznaczać plany trasowania tamtędy jakiś linii autobusowych. Przy ul. Traktorowej przystanek tramwajowy w stronę krańcówki zostanie przeniesiony naprzeciwko tego w stronę centrum. Przy ul. Bielicowej przystanek tramwajowy w stronę centrum zostanie przeniesiony naprzeciwko autobusowego w stronę centrum. Obydwa zostaną połączone przejściem w poziomie szyn. Natomiast na wysokości bloku nr 11 zostanie wybudowany całkowicie nowy przystanek autobusowy.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja skrzyżowania Aleksandrowska - Bielicowa - Warecka
Głównym założeniem dla infrastruktury pasażerskiej jest to, że perony przystankowe dla tramwajów będą podwójne i mierzyć będą 66 metrów (poza tymi przy krańcówce Teofilów). Te przy których zatrzymywać się będą autobusy, mają mieć długość od 20 do 40 m – w zależności czy są pojedyncze czy podwójne. Na każdym znaleźć się mają wiaty trzy lub czteromodułowe, kosz na śmieci, dwie ławki oraz wyświetlacz Systemu Informacji Pasażerskiej – wolnostojący lub wbudowany we wiatę. Co ciekawe, wszystkie wiaty będą "zielone", czyli z dachem wykończonym matą z rozchodnika oraz wyposażone w ruszt na zimozielone pnącza.
Co warto podkreślić, na odcinku od. ul. Wareckiej do ul. Szczecińskiej – po stronie północnej powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Natomiast nowa droga rowerowa oraz chodnik zostały wyznaczone po stronie południowej – od ul. Traktorowej do ul. Szczecińskiej. Wokół skrzyżowań w zakresie inwestycji zostaną wybudowane również przejazdy rowerowe.
Węzeł Łódź Żabieniec ograniczony, Kochanówka z peronami Wielki zaskoczeniem w tym przetargu jest ograniczenie co do węzła przy dworcu Łódź Żabieniec. Z dokumentacji wynika, że z zakresu opracowania wyłączono przebudowę torowiska i zmianę jego geometrii w obrębie samej krańcówki. Oznacza to, że m.in. nie powstaną nowe perony dla wysiadających po północnej stronie oraz nowe perony odjazdowe z wyświetlaczami SIP.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja węzła przesiadkowego przy dworcu Łódź Żabieniec
W ramach planowanej inwestycji powstanie jedynie nowa para przystanków tramwajowych przy wiadukcie nad linią kolejową nr 15 wraz z dojściami, nowe przejście dla pieszych po południowej stronie wiaduktu i chodnik wzdłuż peronu dworca. Nie zrezygnowano także z budowy nowej krańcówki autobusowej po zachodniej stronie stacji kolejowej, gdzie powstanie podwójna zatoka przystankowa oraz punkt socjalny dla kierowców. Autobusy wjeżdżałyby tam ul. Łanową a wyjeżdżały ul. Lipiec Reymontowskich.
Zmieniono też nawierzchnię parkingu P&R (104 miejsca) przy ul. Lipiec Reymontowskich – z asfaltowej i z kostki na nawierzchnię z kruszywa. Zlikwidowano tam także krawężniki. Natomiast miasto w zakres inwestycji włączyło krańcówkę Kochanówka, gdzie wszystkie trzy perony zostaną wyremontowane i wydłużone do 32 metrów.
Cena i okres gwarancji – warunki dla wykonawcy Wykonawcy zainteresowani tym kontraktem inwestycyjnym mogą składać swoje oferty do 29 grudnia do godz. 12:00. Decydującym kryterium będą: cena (60 proc.) oraz zaproponowany okres gwarancji. Punktowane będą tylko okresy wynoszące: 66 – 71 (10 proc.), 72 – 77 (20 proc.), 78 – 83 (30 proc.) i powyżej 84 miesięcy (40 proc.). Natomiast za okres 60 – 65 miesięcy nie będzie przyznanych punktów.
W tym przypadku wybrany wykonawca będzie musiał zakończyć inwestycję w konkretnym terminie, który określono na 31 października 2028 roku. Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy, podpisania umowy należy spodziewać się w pierwszym kwartale 2026 roku. Okres projektowania trwać będzie przez cały przyszły rok, przy czym warunkiem koniecznym jest uzyskanie decyzji ZRID do 31 grudnia. Od 2027 roku rozpoczęłyby się prace budowlane.